Vanliga frågor

Här skriver vi svaret på de vanligaste frågor och funderingar som du som medlem kan ha. Läs gärna igenom innan du ställer din fråga vidare till styrelsen.


Min lägenhet

Andrahandsuthyraren tar över uthyrarens tagg och beställer inga egna. I övrigt gäller bostadsrättsinnehavarens namn i porttelefonen, det ändras inte till andrahandsuthyrarens. Andrahandsuthyraren får själv sätta sitt namn på lägenhetsdörren.

Category: Min lägenhet

Nej, föreningen har ett kollektivt bostadsrättstillägg hos IF.

Category: Min lägenhet

Det kan du läsa om i våra stadgar, som du hittar på sidan Stadgar.

Category: Min lägenhet

Kontakta fastighetsskötaren: Felanmälan 

Om du sätter upp en provisorisk namnskylt, vänligen se till att den inte lämnar klister eller spår efter sig när du tar bort den.

Category: Min lägenhet

Grillning på balkong är förbjudet för både kol- och elgrill på grund av brandrisk och utav hänseende till grannar. Grillning hänvisas till våra fina innegårdar där det finns platser för grillning.

Category: Min lägenhet

För att få hyra ut i andrahand måste du få styrelsens godkännande.
Som bostadsrättsinnehavare får du inte hyra ut din lägenhet utan styrelsens medgivande. Om lägenheten hyrs ut utan godkännande kan innehavaren i slutändan förlora medlemskapet i föreningen och därmed tvingas sälja sin lägenhet.

Se våra bestämmelser kring andrahandsuthyrning HÄR.

Category: Min lägenhet

Föreningens ventilationssystem baseras på självdrag. Fläktar som sätts upp i kök måste vara av karaktär kolfilter som tar in och släpper ut luften i köket – inga fläktar får anslutas till ventilationssystemet. Självventilationssystemet skulle då ”haverera”.

Av samma själ får man ej heller sätta upp fläktar i badrummet.

Category: Min lägenhet

Det finns ett antal bestämmelser man måste förhålla sig till och ibland behövs ett godkännade av styrelsen. Klicka här för att läsa vad som gäller.

Category: Min lägenhet
Testa först att starta om din utrustning t.ex. router. 
Om en omstart av utrustning inte fungerar testa att koppla din dator med en nätverkskabel direkt till uttaget. Oftast ligger felet inte hos föreningens nätverk utan det är någon router eller liknande som krånglar.
 
Kvarstår problemet vänligen kontakta i första hand Bredband2 (tidigare A3) kundservice på: 0770-910 200.
 
För mer information se sidan Tv och Bredband.

Category: Min lägenhet
Föreningen har ett system som övervakar temperaturen i husen och automatiskt reglerar värmen. 
 
För att underlätta för systemet att hålla din lägenhet varm se till att du har möblerat så att luften kan cirkulera fritt i din lägenhet och blockera inte dina element med möbler eller dylikt. 
 
I vissa fall kan det vara elementen som behövas luftas. En instruktion kring hur du luftar element finns HÄR. Skulle dina element fortfarande var kalla så gör en felanmälan till fastighetsskötaren.
 
Tänk på att aldrig stänga dina friskluftventiler helt för då blir inneklimatet och luften sämre. Ventilerna ska vara öppna året om.

Kolla gärna in detta informationsblad.

Category: Min lägenhet