Vanliga frågor

Vanliga frågor

Här skriver vi svaret på de vanligaste frågor och funderingar som du som medlem kan ha. Läs gärna igenom innan du ställer din fråga vidare till styrelsen.
Skulle du inte hitta ditt svar här så får du gärna ställa dina frågor till styrelsen via Kontakta Styrelsen

Är du mäklare finns det en egen sida med vanliga frågor mäklare brukar ställa.


Vill du använda trapphusbalkongen över sommaren och ställa dit några mindre utemöbler så tänk på:

  • Prata med dina grannar så ni är överens och kan nyttja balkongen tillsammans.
  • De utemöbler som ni ställer dit skall vara i bra skick så det ger ett välvårdat intryck. Möblerna får ställas dit efter 1 april och tas bort 15 september.
  • Skura av golvet innan du ställer dit dina möbler och håll rent under sommaren då vår lokalvårdare som normalt städar balkongerna inte städar möblerade balkonger.

Som bostadsrättsinnehavare får du inte låna ut eller hyra ut din lägenhet kortare eller längre tid till någon för ”självständigt brukande” utan styrelsens medgivande.

För att ansöka om tillstånd att hyra ut din lägenhet i andra hand ska du fylla i blanketten ”Ansökan andrahandsupplåtelse” som du hittar under ”Blanketter/Manualer” eller på www.riksbyggen.se -> Råd & Svar -> Blanketter.
Skicka den komplett ifyllda blanketten till:

RB Brf Gbg-hus nr 14
Att: John Ödman
Box 310 60
400 32 Göteborg

All uthyrning utanför våra normala rutiner såsom externa sajter som Airbnb med flera räknas som otillåten andrahandsuthyrning.

  • Affärshuset –  Guldheden 42:1
  • Dr Hjortsgata 1A-D –  Guldheden 40:1
  • Dr Hjorts12 till Dr Bex 15 – Guldheden 43:1

För parkeringar och garage i vår förening ansvarar Riksbyggen. Är du intresserad av att ställa dig i kö för garage eller parkeringsplats anmäl dig här.
Vill du veta din placering vänligen kontakta Riksbyggen på boa@riksbyggen.se eller ring 0771 860 860

Då det är inte tillåtet ha använda fläktar anslutna till ventilationssystemet rekommenderar vi en kolfilterfläkt. Skulle man koppla på sin köksfläkt på befintlig ventilation kommer man att störa självventilationen även för andra och din matos kan dessutom spridas till andra lägenheter.

För några år sedan ändrades BRL så att en medlem egentligen inte behöver styrelsens tillstånd för att göra förändringar. Däremot ligger hela ansvaret på att det blir fackmannamässigt gjort på lägenhetsinnehavaren.
Alltså du ansvarar för att det inte blir några försämringar/skador i fastigheten och att inga följdskador uppstår. Styrelsen kan inte avgöra vilka väggar som är bärande och vilka som kan tas bort. Det får du själv ta reda på.

Kontakta fastighetsskötaren så fixar han en namnskylt åt er. Om du sätter upp en provisorisk namnskylt, vänligen se till att den inte lämnar klister eller spår efter sig när du tar bort den.

Testa först att starta om din utrustning.
Testa även gärna att koppla upp din dator med en nätverkskabel direkt från uttaget till din dator utan router, oftast ligger felet inte hos föreningens nätverk utan det är någon router eller liknande som krånglar.
 
Kvarstår problemet vänligen kontakta styrelsen, var noga med att förklara vilken felsökning du själv har gjort och hur problemet visar sig.  
Se till att du har möblerat så att luften kan cirkulera fritt i din lägenhet och blockera inte dina element med möbler eller dylikt. 
 
Vidare kan elementen behövas luftas (se instruktion om hur du gör det HÄR). Skulle dina element fortfarande var kalla så felanmäl detta till fastighetsskötaren
 
Stäng aldrig dina friskluftventiler helt för då blir inneklimatet och luften sämre. Ventilerna ska vara öppna året om.

Kolla gärna in detta informationsblad.